De dwergplaneet Cheiron gaat vanaf 3 augustus retrograde lopen tot begin januari volgend jaar in het teken Stier. Op 18 september gaat Cheiron dan weer terug naar Ram. Dit is een jaarlijks terugkerende periode, waarin van je gevraagd wordt om oude trauma’s uit jouw verleden en vorige levens te helen. Oude wonden worden als het ware weer opengebroken, aangeraakt door gebeurtenissen om je heen, om vervolgens geheeld te worden.
In de Griekse mythologie was Cheiron een centaur; half mens en half paard. Hij verdiepte zich in o.a. boogschieten en genezing. Toen hij op een dag per ongeluk geraakt werd door een giftige pijl en zichzelf niet kon genezen, ging hij op zoek naar een medicijn tegen de pijn en werd op deze manier erg gedreven in de geneeskunde. Cheiron is daarom de planeet die aangeeft waar wij nog genezing nodig hebben en geeft het gewonde deel van ons zelf aan.
Met Cheiron retrograde heb je vooral oude zielenwonden meegenomen uit je verleden, die betrekking hebben op het verlies van zekerheid, je eigenwaarde en het hebben van comfort en zoek je hier genezing voor. Door gebeurtenissen om je heen, kan je getriggerd worden in de angst voor veranderingen, koppig vast willen houden aan wat conservatieve denkbeelden en jaloezie. Ook kan je veel waarde hechten aan comfort en materiële zaken. Of zoek je teveel emotionele zekerheid bij andere mensen/ relaties. Misschien dat je merkt dat je nooit eens een risico durft te nemen en altijd op safe speelt.
Je kunt nu op zoek gaan naar de diepere oorzaak van deze emoties en hiervoor afdalen in je onderbewustzijn. Het kan bijv. zijn dat jij in je jeugd niet veilig hebt gevoeld. Maar ook trauma’s uit vorige levens kunnen aangeraakt worden zoals trauma’s rondom het hebben van armoede, het steeds moeten verhuizen en het hebben van een laag zelfbeeld.
Je kunt voor deze issues een alternatieve manier bedenken om deze te genezen en dit later inzetten om weer anderen te helpen. Dit is een mooie periode voor introspectie.